6 نوع کارمند در سازمانها
بر اساس تحقیقات انجام شده و آمارهای منتشر شده، 6 نوع کارمند در سازمانها وجود دارند. جالب است بدانید که نزدیک به نیمی از کارکنان سازمان احتمالاً رضایت و علاقه کافی به شغل خود را ندارند!
یکی از وظایف اصلی مدیران موفق این است که تحقیقات لازم را در مورد خصوصیات اخلاقی هر یک از کارمندان انجام دهند و از میزان رضایت شغلی آنها اطلاعات لازم را به دست آورد.
طبق تحقیقاتی که شرکت مشاوره مدیریت مکنزی (McKinsey & Company) انجام داده، 6 نوع کارمند مختلف در سازمان وجود دارد و حدود نیمی از کارمندان جزو دستههایی قرار میگیرند که به میزان زیاد تا متوسط نسبت به کارشان بیعلاقه و ناراضی هستند.
اما از طرف دیگر بیعلاقگی و فرسودگی کارمندان میتواند برای یک سازمان بسیار آسیبزا و پرهزینه باشد. پس راهکار مناسب چیست؟ در این مقاله از کلینیک فوق تخصصی کسب و کار گلچین این 6 نوع کارمند و اقدامات لازم برای هر کدام را توضیح دادهایم.
6 نوع کارمند در سازمانها و اقدامات مورد نیاز برای رضایت کارمندان و حفظ سازمان
1. افراد ترک کننده (The Quitters)
حدوداً 10% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
افراد ترک کننده، یکی از6 نوع کارمند در سازمان شما هستند که طبق آمار 10درصد نیروی کار شما را تشکیل میدهند. این افراد لزوماً عملکرد پایینی ندارند، اما احتمالاً میزان تعهد و رضایت آنها کم است. این موضوع باعث میشود عملکرد آنها تحت تاثیر قرار بگیرد و شرکت را ترک کنند.
چه اقداماتی نیاز است؟
کارمندان با عملکرد بالا که ممکن است رضایت کافی نداشته باشند را شناسایی کنید. مسیر شغلیشان را برای آنها مشخص کنید و به آنها نشان دهید که ارزشمند هستند.
2. افراد اخلالگر (The disruptors)
حدوداً 11% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
یکی از 6 نوع کارمند مجموعه شما افراد اخلالگرهستند. این افراد غیرمتعهد و بیعلاقه هستند، انرژی و انگیزه دیگران را از بین میبرند و بهرهوری را کم میکنند. آنها میتوانند برای سازمان بسیار مخرب باشند.
چه اقداماتی نیاز است؟
افراد این دسته معمولاً کسانی هستند که به مرور زمان، اعتماد خود را به سازمان از دست دادهاند و شروع به رفتار مخرب کردهاند. احتمالاً آنها نیازی داشتهاند که برآورده نشده است. سعی کنید نیاز و مشکل آنها را شناسایی کنید.
3. افراد نسبتاً بیعلاقه (the mildly disengaged)
حدوداً32% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
افراد نسبتاً بیعلاقه هم یکی از 6 نوع کارمند هستند که حدوداً 32 درصد از کل مجموعه شما را تشکیل میدهند و میتوان گفت خنثی هستند. این افراد رضایت کامل ندارند، اما کاملاً بیعلاقه و مخرب هم نیستند. آنها زمان و انرژی میگذارند که الزامات کارشان را انجام دهند، ولی تلاش بیشتری نمیکنند.
چه اقداماتی نیاز است؟
برای بالا بردن بهرهوری این دسته از کارمندان سعی کنید به آنها اختیار بیشتری بدهید. همینطور فرصتهایی را برای پیشرفت و توسعه شغلی برای آنها ایجاد کنید.
4. افراد دوشغله (The double- dippers)
حدوداً 5% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
این افراد دو یا چند شغل همزمان دارند و معمولاً مدیر آنها از این موضوع اطلاعی ندارد. این موضوع در بین افرادی که دورکاری میکنند رایجتر است.
چه اقداماتی نیاز است؟
حقوق ناکافی و عدم پیشرفت شغلی دو دلیل اصلی این اتفاق است. سعی کنید دغدغه آنها را بفهمید و حل کنید. مجبور کردن آنها به کار حضوری و یا ترک یک کار، راه درستی نیست.
5. افراد قابل اعتماد و متعهد (The reliable and committed)
حدوداً 38% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
شک نکنید در این 6 نوع کارمند، گروه افراد قابل اعتماد و متعهد باعث رشد سازمان خواهند بود. آنها از کارشان رضایت دارند و افراد متعهدی هستند که نسبت به چیزی که از آنها انتظار میرود، فراتر میروند. این افراد به صورت داوطلبانه کارهایی اضافه تر از وظیفه شان انجام میدهند.
چه اقداماتی نیاز است؟
افراد این دسته با کار بامعنی، محیط کار حمایتگر و انعطافپذیری انگیزه میگیرند. اگر شرایط را برای آنها مهیا کنید میتوانند به صورت پایدار عملکرد بالایی داشته باشند.
6. افراد ستاره (The thriving stars)
حدوداً 4% از نیروی کار جزو این دسته از افراد هستند.
این دسته از افراد برترین استعدادهای سازمان هستند و ارزش بسیاری خلق میکنند. آنها سازگار و تابآور هستند و در کارشان معنا و رسالتی پیدا کردهاند. آنها میتوانند بر روی عملکرد دیگران نیز تاثیر بسیار مثبتی بگذارند.
چه اقداماتی نیاز است؟
باید این افراد را از آسیب افراد اخلالگر دور نگه دارید. سعی کنید معنا و رسالت در کار را برای آنها افزایش دهید و جلوی اینکه آنها دچار خستگی و فرسودگی شوند را بگیرید.
در نتیجه، تقسیمبندی 6 نوع کارمند در سازمانها توسط تحقیقات شرکت مشاوره مدیریت مکنزی نشان میدهد که نزدیک به نیمی از کارکنان، احتمالاً احساس رضایت کافی از شغل خود را ندارند. مدیران موفق باید با توجه به این تقسیمبندی، به تحلیل خصوصیات اخلاقی و نیازهای هر گروه از کارمندان بپردازند و اقدامات مشخصی را انجام دهند.
این اقدامات شامل توسعه مسیر شغلی برای افراد ترککننده، حل مشکلات و افزایش اعتماد افراد اخلالگر، ایجاد فرصتهای پیشرفت برای افراد بیعلاقه، حل مسائل اقتصادی برای افراد دوشغله، ایجاد محیط حمایتگر برای افراد قابل اعتماد و متعهد، و جلوگیری از فرسودگی و خستگی در افراد ستاره میباشد. این اقدامات میتوانند بهبود محیط کار، افزایش رضایت کارمندان، و افزایش بهرهوری سازمان را به دنبال داشته باشند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟نظری بدهید!